Spirer fra Vidar prest

Frihetens brønn

I anledning 17. mai 2024

jeg tar meg den frihet på en dag som i dag
til å minne om friheter av mange slag
du er fri til å fri, hun er fri til å velge
du er fri til å avslå, når en annen vil selge

jeg er fri til å klage, du er fri til å le
du kan spise deg mett, jeg kan spise for tre
du er fri til å stemme, fri til å fremme krav
fri til å sitte hjemme, fri til å koble av

jeg er fri til å by på mitt innerste liv
jeg er fri til å lytte til ditt perspektiv
frie begge til å sette grense et sted
for en grenseløs frihet kan ingen leve med

Skaperen formet meg, satte sitt stempel
en grunnmur i livet og frihetens brønn
frikjøpt av Jesus for å være hans tempel
hans Ånd bor nå i meg, gir ord til min bønn

Jeg er fri til å stemme i jubelsang
for jeg bærer et håp om full frihet en gang
jeg tror at jeg alltid hos Jesus får bli
det er det som gjør dagen min virkelig fri

Vidar Mæland Bakke ’2024

Spires Podd på Apple Podcasts

Spires Podd
Følg "Spires Podd" på Apple Podcasts, eller hør nedenfor!

Braut & Bakke på Apple Podcasts

Braut & Bakke
Følg "Braut & Bakke" på Apple Podcasts, eller hør nedenfor!

Ordskifter på Apple Podcasts

Ordskifter
Følg "Ordskifter" på Apple Podcasts, eller hør nedenfor!

Ordspirer

"Spirer" fra Vidar prest

Jeg liker å plante små ordfrø, se hva de blir til. Noen av ord­spirene finner sin vei inn i talene mine. Mange blir først og fremst værende som spirer på bloggen SpiresPlass.no og noen finner veien hit til «Spires Podd». Kom gjerne innom hvis du kan trenge noen ord til håp, opp­muntring og etter­tanke!

Gud på ordentlig (5 min) - I dagens «spire» fra Vidar prest, forteller han at noe av det kjekkeste han gjør på slutten av et konfirmantår er å få lese konfirmantenes egne refleksjoner og bønner. I denne «spiren» deler han noen av disse med lytterne. Til daglig er Vidar Mæland Bakke fungerende sokneprest i Gand og prest og daglig leder på deltid i ByMenigheten - Sandnes.

Kraft til å føde (7 min) - Det handler om desperasjon, svak tro og manglende kraft til å føde og fostre en ny generasjon av kristne i dagens «spire» fra Vidar prest. Men kan det også ligge muligheter i en slik desperasjon? Vidar Mæland Bakke er til daglig fungerende sokneprest i Gand i Sandnes, og daglig leder og prest på deltid i ByMenigheten - Sandnes.

Visner verden? (4 min) - «Verden visner» står det i Jesaja, men det står også håpefulle ord om vår fremtid. Hva skal vi tro på? Dette er Vidar prest opptatt av i dagens «spire». Til daglig er Vidar Mæland Bakke fungerende sokneprest i Gand menighet og på deltid prest og daglig leder i ByMenigheten - Sandnes.

En pilegrim på Lovisenberg (10 min) - "Trives du i rollen som den fremmede?" Dette spørsmålet fikk Vidar prest mens han var sykehusprest i Oslo nå i vinter, og i denne «spiren» reflekterer han over det å være en fremmed. Kan det være positivt? Til daglig er Vidar Mæland Bakke vikarierende sokneprest i Gand og prest i ByMenigheten - Sandnes på deltid.

Vis flere: Spirer (totalt: 334)

Ordskifter

Braut & Bakke

I denne serien møtes "Braut & Bakke" - Vidar prest og Sofie Braut - kommentator i avisa Dagen, til ordskifte om likt og ulikt i kirke og samfunnsliv.

Ordskifte med Braut & Bakke - Episode 11 - Palestina, Dekapolis, Pollestadbibel og poetisk visdom (30 min) - I dette ordskiftet mellom presten Vidar Mæland Bakke og kommentatoren Sofie Braut går samtalen friskt om alt fra dagens Palestina til evangelienes Dekapolis, lanseringen av Pollestadbibelen og poetisk visdom til nye menighetsrådsmedlemmer. Til daglig er Sofie Braut kommentator i avisa Dagen, mens Vidar Mæland Bakke er prest i ByMenigheten - Sandnes.

Vis flere: Braut og Bakke podcaster (totalt: 11)

Presten i samtale med ...

"Ordskifter" der Vidar prest gir rom for gode samtaler om kristenlivet og troens plass i samfunnet, med interessante personer i studio.

Presten og pinsepastoren - Økonomi og disippelskap - del 2 (28 min) - «Det finnes faktisk en kristen måte å forvalte penger på, og givertjeneste er en viktig del av det», sier pinsepastoren Per Eivind Kvammen i den andre av to samtaler med Vidar prest om økonomi og disippelskap. I samtalen blåser de støv av gammelmodige ord som «førstegrøde" og «tiende», og forteller om sine personlige erfaringer med å sette de bibelske prinsippene ut i praksis. Til daglig er Per Eivind pastor i Sentrumkirken i Sandnes. Vidar er prest i ByMenigheten - Sandnes, en valgmenighet i Den norske kirke.

Vis flere: Presten i samtale med ... (totalt: 9)

PTRO PREST?

Hva er "pTro-presten"? Hør Vidar prest fortelle hvorfor han begynte å samarbeide med radiokanalen "pTro" for å få forkynnelse og formidling av budskapet ut til flere enn "kjernemenigheten":

Vidar Mæland Bakke er hovedprest og daglig leder i Bymenigheten - Sandnes. Han har en blogg som heter «Spires plass» der du kan lese flere "spirer" fra hans ordbruksarbeid. Han har utgitt bøkene «Disippelrytmer», «Gi mine øyne lys» og «Kristusbrikker».